Pomiędzy lutym 2017 a kwietniem 2018 minęło 14 miesięcy. Nieco ponad rok na weryfikację jednej idei. To czas, w którym sprawdzaliśmy, czy uda nam się stworzyć coś więcej, niż tylko portal z ogłoszeniami pracy dla programistów. Jak podejść do tematu rozwoju startupu, gdy rozpoczyna się projekt we dwie osoby, o zupełnie odmiennych kompetencjach?

Pierwsze 14 miesięcy to wiele cennych lekcji, którymi chcemy się z Tobą podzielić. W tym materiale poznasz nas jeszcze bliżej.

Na starcie wyróżniliśmy się samą formą, tworząc mapę rynku pracy dla polskiej branży IT. Zamierzaliśmy pokazać programistom, że mogą znaleźć lepszą pracę, bliżej niż myślą. Jednakże zdawaliśmy sobie sprawę, że wyłącznie z jasno określoną wizją możliwe będzie trwałe wejście na rynek, na którym istnieje już kilka podobnych rozwiązań. Należało poszukać również konkretnej przewagi.

Stan obecny

Zanim do tego przejdziemy, rzut okiem na stan obecny: Na dzień dzisiejszy, bez nakładów na marketing, osiągnęliśmy poziom ponad pół miliona odsłon ogłoszeń w marcu, kiedy to odwiedziło nas blisko sto tysięcy programistów.

Cały zespół liczy obecnie 10 osób na full time, natomiast programiści wyświetlili już ponad 3 miliony ogłoszeń o pracę, a od samego początku notujemy wzrost ilości odsłon w tempie 33% miesięcznie. Tym samym, po 14 miesiącach staliśmy się najpopularniejszym polskim job boardem w branży IT.  

Punkt wyjścia – Wartość

Cel, który stawialiśmy sobie od samego początku, nie miałby cienia szansy na realizację, gdybyśmy nie skupili się na tym, aby dawać wartość polskim programistom.

Po pierwsze – największy wybór

Każdy chce mieć wybór – to banalne. Jednak dlaczego w tym wypadku tak istotne? Przedstawmy zatem obraz sytuacji na polskim rynku w lutym 2017: Wtedy to na pięciu konkurencyjnych portalach branżowych było zaledwie od 100 do 250 ogłoszeń pracy dla polskich devów.

Biorąc pod uwagę tylko 5 głównych aglomeracji (Warszawa, Trójmiasto, Kraków, Wrocław, Poznań), to jest od 20 do 50 ogłoszeń na miasto, co przy 10 różnych technologiach stanowi od 2 do 5 ogłoszeń dla danego developera. Jeśli jednak rozdamy po 1 ogłoszeniu dla juniora, mida i seniora, okaże się, że żaden z nich nie będzie miał już jakichkolwiek alternatyw.

Bardzo mocno chcieliśmy to zmienić

Dlatego przez blisko 10 miesięcy, pracując po kilkanaście godzin dziennie, 7 dni w tygodniu – metodycznie, zapraszaliśmy do współpracy i darmowej publikacji ponad tysiąc software house’ów, startupów, korporacji, a także innych firm z branży IT. Efektem tego było ponad 1000 ogłoszeń o pracę w 40 miastach kraju. Od Szczecina, przez Trójmiasto, Elbląg, Olsztyn, Białystok, Łomżę, Warszawę, Lublin, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, a także wiele innych.

Stworzyliśmy tym samym największy branżowy portal pod względem ilości aktualnych ogłoszeń, dając nawet trzy- czterokrotnie większy wybór od innych. To zaprocentowało,  developerzy zaczęli wracać, aby porównywać stawki, czy też monitorować aktualne rekrutacje dla ich technologii. Tak powstała mapa rynku pracy Just Join IT, którą znasz obecnie, aczkolwiek to zaledwie wierzchołek góry lodowej naszego zaangażowania.

Na pierwszym miejscu SPOŁECZNOŚĆ

Do tego momentu wszystko wydaje się bardzo proste. Gotowy przepis na sukces, jak rozwinąć job board dla każdej branży, ale nic bardziej mylnego. Wyżej wymienione elementy wymagają systematyczności i kilkunastu godzin dziennie poświęcenia. Jednak tym sposobem nie ma szans przebić się do świadomości wymagających, polskich developerów.

Zaczęliśmy zatem, delikatnie mówiąc, konkretnie skupiać się na tym, gdzie możemy dać jeszcze większą wartość dla społeczności. Czas od marca do listopada 2017 to tym samym dwa cykle live-streamów z polskimi programistami z całego świata. Warto jest poznać realia życia i pracy programisty za granicą, dla takich marek jak Google, Facebook, Stripe, Trivago czy Dropbox. Wszystko z perspektywy naszych rodaków, w formie, której nie oferował dotychczas jeszcze nikt.

Od Tokio, przez Singapur, Nową Zelandię, Australię, Dubaj, Zurych, Skandynawię, a także Dolinę Krzemową. Powstała także grupa na facebooku “Polscy programiści na świecie”, skupiająca niemal 2000 osób, pracujących w kraju jak i najdalszych zakątkach świata.

Miesiące przygotowań, fantastyczni rozmówcy i 40 godzin live-streamów na Youtube, opłaciły się, ponieważ ponad 50 tysięcy polskich programistów poznało zupełnie nową markę Just Join IT. W tym samym czasie portal był w 100% darmowy, a ruch na stronie rósł z miesiąca na miesiąc o 30%.

Był to dopiero pierwszy etap, maksimum do ogarnięcia dla dwóch osób, które na ów czas były zaangażowane w projekt. Jeden Dev (Tomasz) i jeden frontman (Piotr), który był w stanie wziąć na swoje barki komunikację ze społecznością polskich programistów.

To był czas nieustannego rozwój produktu, wraz z rosnącą ilością firm, ogłoszeń i coraz większą popularnością i kolejnymi akcjami marketingowymi. To wszystko powoli zaczynało być już ponad siły dwóch osób, dlatego w listopadzie stanęliśmy przed strategiczną decyzją dla dalszego rozwoju Just Join IT.

W jaki sposób racjonalnie „wejść w dorosłość” i zacząć monetyzację? Jak powiększyć zespół, a także co dać społeczności od siebie jeszcze więcej. O tym więcej w kolejnej części historii rozwoju Just Join IT.


po więcej:

https://justjoin.it/ – job board
http://event.justjoin.it/ – dwa cykle live-streamów z polskimi programistami z całego świata
https://www.youtube.com/justjoinit – dedykowany kanał na YouTube ze wszystkimi nagraniami

Zapraszamy do dyskusji